2024-02-25 zonzo .jpg

Zonzo Compagnie

Hey Meredith! (vanaf 6 jaar)

In haar appartement in New York woont een schildpad. Nieuwsgierig als ze is, vroeg ze zich af: waarover zou hij dromen? Denkt hij wel eens een keertje na? En zo ja, over wat dan? En kan je over schildpaddromen een voorstelling maken? 

Uniek is Meredith Monk altijd geweest. Ze schrijft muziek, danst, maakt voorstellingen en speelt piano, maar bovenal is ze zangeres. Liever dan liedjes te zingen met gebruik van tekst, speelt ze met de eindeloze mogelijkheden van de stem. Daarmee inspireerde ze zangers van over de hele wereld om op zoek te gaan naar hun eigen klanken. 

Zonzo Compagnie maakte naam met voorstellingen geïnspireerd op bekende componisten als John Cage, Bach, Miles Davis en Henry Purcell. Nu wordt er - voor het eerst - een hedendaagse en vrouwelijke componist aan dat rijtje toegevoegd. Ooit maakte Meredith Monk de voorstelling Dancing Voices voor Zonzo Compagnie, nu maakt Zonzo Compagnie een voorstelling over haar. 

Zangeres Naomi Beeldens, tromboniste Loes Minnebo , pianiste Anthe Huybrechts, regisseur Ine Van Baelen en videomaker Stijn Grupping verkennen in Hey Meredith! een oeuvre van bijna 60 jaar, de stem van Meredith Monk achterna. 

Bio Meredith Monk vindt u via https://www.zonzocompagnie.be/nl/meredith-monk

 

zang en dramaturgie: Naomi Beeldens - trombone en zang: Loes Minnebo - piano en zang: Anthe Huybrechts - composities Meredith Monk - arrangementen: Karel Stulens - regie, video en scenografie: Ine Van Baelen en Stijn Grupping - choreografie: Inga Huld Hárkonadóttir - kostuum: Sabrina Transiskus - lichtontwerp en techniek: Wim Bernaers – foto: Karolina Maruszak - een voorstelling van Zonzo Compagnie in coproductie met STUK Huis voor Dans, Beeld en Geluid en Perpodium - met steun van DE SINGEL & de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid via Cronos Invest. 

Samen zingen is samen zijn, dat hoef je een kind niet uit te leggen. Zonzo Compagnie legt het ook niet uit, gelukkig. Hey Meredith! Is een frisse muziektheatervoorstelling die toont dat er veel manieren zijn om elkaar te begrijpen. 
De Morgen**** 

Meer nog dan een toegankelijke introductie in het werk van Monk is deze productie een vermakelijke belevingsinstallatie voor alle leeftijden. (…) Let wel, de voorstelling is niet gemaakt voor zetelplakkers. Wees gewaarschuwd. 
De Standaard**** 

Verrassend mooi is het slot waarin Beeldens als een Rattenvanger van Hamelen vooropgaat met melodieuze fluitklanken en de andere twee haar volgen op keyboard en trombone. Het decor heeft dan de vorm van een dorpsstraat gekregen en tegen de achterwand trekt de filmprojectie van een nostalgische circusstoet voorbij. Met dansers, jongleurs, harlekijns en acrobaten die in een Fellini-film niet zouden misstaan. Theaterkrant