2024-03-27 Graindelavoix c-Filip Adamus.jpg

Graindelavoix

Gesualdo Out of Joint

Sint-Barbarakerk Eisden-Tuinwijk
16:05

O. di Lasso - Tristis es anima mea
A. Agazzari - Tristis es anima mea
C. Gesualdo - Tristis es anima mea; Ecce vidimus eum
S. Molinaro - Vere languores nostros
C. Gesualdo - Tenebrae factae sunt
J. Volmari, catechismus Würzburg - Da Jesus an dem Kreuze stund
S. Scheidt - Da Jesus an dem Kreuze stund, orgel prelude
M. Prætorius - Da Jesus an dem Kreuze stund
C. Gesualdo - Animam meam dilectam tradidi
S. Molinaro - Insurrexerunt in me viri
S. Barotius - Caligaverunt oculi mei 
C. Gesualdo - Caligaverunt oculi mei
C. De Rore - Plange quasi virgo
C. Gesualdo - Plange quasi virgo; Ecce quomodo moritur            
J. Gallus - Ecce quomodo moritur/in pace

Op de vooravond van het paastriduüm hult de Sint-Barbarakerk van Eisden-Tuinwijk zich in de donkere sferen van de ‘Tenebrae’, liturgische vieringen die op Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Stille Zaterdag tijdens de metten (middernacht) en lauden (rond zonsopgang) Jezus’ lijdensweg bezingen. 

Dat een concert met Graindelavoix geen doorsneeavond wordt, is ondertussen algemeen geweten. Onder leiding van Björn Schmelzer graaft het gezelschap in de rijke geschiedenis van de oude muziek, op zoek naar avontuurlijke leemtes. 
Deze keer richt het zich op de sinistere figuur Carlo Gesualdo, berucht en verguisd om de gruwelijke moord op zijn vrouw en haar minnaar, maar later aanbeden als muzikaal genie. Schmelzer en Graindelavoix stellen zich de vraag hoe Gesualdo’s Tenebrae Responsoria geklonken zouden hebben in de Lage Landen van de 17de eeuw. Beklijvend is de affectieve muzikaliteit, die de poëtische nuances van de Latijnse tekst expressief volgt. De muziek is opvallend chromatisch voor die tijd met boude inzetten op hoge en lage noten en uitgebreide polyfone passages, die afgewisseld worden met homogenere delen. Gruwelijk mooi! 

Björn Schmelzer : artistieke leiding - Teodora Tommasi, Florencia Menconi, Albert Riera, Razek-François Bitar, Andrès Miravete, Adrian Sîrbu, Marius Peterson, Tomàs Maxé en Arnout Malfliet: zang - Philippe Malfeyt: ceterone - Floris De Rycker: theorbe - Leon Berben: orgel - foto: Filip Adamus

Graindelavoix’ vocale zenuwtrekjes worden nooit spek naar ieders bek, maar de karaktervolle stemmen en Schmelzers regie van de ensembleklank, strak en vrij tegelijk, zijn wereldklasse. De Standaard

Their sound, with women on the top line, is wonderfully rich, creamy and beguiling. Intonation seems absolutely secure, and even the most complex passages come out cleanly. Musicweb International