donderdag

21.03.2019

20:15

Podium - Theater

BERLIN

True Copy

Op 6 mei 1994 vallen de gendarmes binnen op het Franse landgoed van Geert Jan Jansen. Ze botsen er op meer dan 1600 werken van grootmeesters als Picasso, Dalí, Appel, Matisse en Hockney. Het merendeel daarvan blijkt uit het penseel van meestervervalser Jansen te komen. Gedurende meer dan twintig jaar wist hij de kunstwereld op te lichten. Hij deed dit zo overtuigend, dat Picasso en Appel nietsvermoedend echtheidscertificaten uitschreven bij werk dat hij had geschilderd.

Vandaag zouden er verspreid over een paar musea wereldwijd nog steeds vier werken hangen, waarvan niemand vermoedt dat ze eigenlijk van hem komen. Een spellingsfout in een certificaat dat hij afleverde bij een werk ‘in de stijl van’ Chagall, deed hem na vele jaren de das om.

BERLIN legt met True Copy de vinger op enkele pijnpunten binnen de kunstwereld, maar het collectief vertelt eveneens het universele verhaal van één man die zich staande tracht te houden in een web van leugens. Of zijn het variaties op de waarheid?

BERLIN maakt fascinerend documentair theater dat zich situeert tussen fictie en realiteit. Aan elk project gaat een minutieus, langdurig en geëngageerd onderzoek vooraf, steeds resulterend in unieke producties die een grote indruk nalaten. 

Met 'True Copy' maakt BERLIN razend interessant docutheater over Geert Jan Jansen, 'de grootste meestervervalser van de eeuw'. Aan het einde ontpopt de voorstelling zich zelfs als een ware thriller.' '[**** De Standaard]

De afgelopen dagen werd duidelijk dat de valse Tête d’Arlequin - die zaterdag in Roemenië werd gevonden - er door BERLIN werd geplaatst. Even werd het wereldnieuws. De actie werd niet opgezet als publiciteitsstunt, noch als grap, zoals in diverse media werd gesuggereerd, maar is één van de verhaallijnen van TRUE COPY.

Het doel van onze actie was om in beeld te brengen hoe de Tête d’Arlequin haar weg zou terugvinden naar de oorspronkelijke Triton Collectie, waaruit het in 2012 werd ontvreemd. We wilden nagaan waar dit proces stokt, bij wie en waarom. Deze NRC-column van Joyce Roodnat duidt hoe de actie past in het werk van BERLIN.

met: Geert Jan Jansen - concept: Berlin [Bart Baele & Yves Degryse] - video: Geert De Vleesschauwer - technische coördinatie: Manu Siebens - productie: Celeste Driesen - coproducenten: C-Takt, deSingel, Het Zuidelijk Toneel, Le Centquatre. BERLIN is artiste associé in LE CENTQUATRE Parijs en creative associate bij deSingel. Met steun van de Vlaamse Gemeenschap

Locatie Schouwburg
Aanvangsuur20:15
Prijs€14,00
+60€13,00
-26 / abo / groep€11,00