2024-03-05 Foreshadow - Bart Grietens 6.jpg

Alexander Vantournhout/Not Standing

Foreshadow

Na VanThorhout, waarin Alexander Vantournhout solo op het podium staat, presenteert not standing nu opnieuw een groepsstuk, Foreshadow. Op de tonen van experimentele rockmuziek bewegen acht acrobaat-dansers als tandwielen van een collectief lichaamsmechaniek. Samen gaan ze op zoek naar quasi onmogelijke balansen en dagen ze elkaar én de zwaartekracht uit.

Met de strak georchestreerde chaotische bewegingslandschappen van Foreshadow zet Alexander Vantournhout een nieuwe stap in zijn onderzoek naar de relaties tussen zwaartekracht, beweging, balans en ruimtelijkheid. Naast de vloer, die in SCREWS en Through the Grapevine telkens een prominente rol kreeg, wordt nu ook de muur een danspartner. 

Alexander Vantournhout zoekt graag naar fysieke extremen op het snijvlak tussen dans en circus. Hij studeerde dans aan P.A.R.T.S. en circustechniek aan ESAC (circusschool in Brussel). Vantournhout was laureaat van de prestigieuze wedstrijd CircusNext en won de Jongtheaterprijs én de publieksprijs op Theater Aan Zee. 

Foreshadow wordt opnieuw een zinderende acrobatische dansvoorstelling. 

Deze voorstelling is geschikt voor een publiek van 12+.

Gecreëerd met en uitgevoerd doorNoémi Devaux, Axel Guérin, Patryk Kłos, Nick Robaey, Josse Roger, Emmi Väisänen/Margaux Lissandre, Esse Vanderbruggen & Alexander Vantournhout/Chia-Hung Chung - dramaturgie: Rudi Laermans en Sébastien Hendrickx - kostuums: Patty Eggerickx, geassisteerd door: Isabelle Airaud - lichtontwerp: Bert Van Dijck - muziek: This Heat - sound: Ruben Nachtergaele - techniek: Rinus Samyn & Bram Vandeghinste - foto's: Bart Grietens - coproductie: le CENTQUATRE, Kunstencentrum VIERNULVIER, Julidans, Biënnale de la Danse, Le Maillon, De Hallen van Schaarbeek et le Cirque-Théâtre d’Elbeuf enTheater Freiburg - met de steun van de Vlaamse Overheid  

 

Gepokt en gemazeld in het circus injecteert Alexander Vantournhout de podiumkunsten met een ongeziene suspense en fysicaliteit. 
Etcetera  

Je kijkt je ogen uit hoe lichamen in elkaar klikken in de meest onmogelijke posities.  
— Theaterkrant 

Ondersteund door elkaars schouders, voeten en knieën kruipen de dansers als salamanders over de wand. Alsof ze zweven. Het tart elke fysieke logica, maar toch blijkt het ‘gewoon’ inventief mensenwerk. Meesterlijke balanskunst.
— ★★★★ De Standaard 

Foreshadow voelt een beetje als kijken naar een documentaire van David Attenborough, maar dan met de menselijke soort in de hoofdrol. Niet alleen door de vele knipogen naar het dierenrijk, maar ook omdat Vantournhout hier toont dat ons lichaam maar een voorafspiegeling is van wat het zou kunnen zijn.
— ★★★★ De Standaard 

Voorstellingen van Alexander Vantournhout zijn altijd twee dingen tegelijk. Ze zijn een danstechnisch onderzoek naar wat de menselijke beweging bepaalt of beperkt: lengte, diepte, zwaarte, verschil. Anderzijds kun je, als je dat wilt, steeds ook een existentiële lading lezen.
— De Morgen

Foreshadow is op adembenemende wijze geperfectioneerd wat leidt tot een hypnotiserende voorstelling. De haast onmogelijke doch menselijke acrobatiek lijkt zelfs de dansers zelf voortdurend te verrassen.— ★★★★ Le Soir

Tegelijkertijd acrobatisch, poëtisch en speels. Foreshadow is een ondefinieerbare, onbeschrijfelijke show die je echt moet zien om het te geloven. Een magisch moment waarin vertrouwen in de ander je toestaat steeds verder te gaan. Wat een genot! 
— ★★★★ Le Soir

Zoals zo vaak het geval is in het circus, waar het succes van een huzarenstukje afhangt van de groep die het goed met elkaar kan vinden, biedt Foreshadow een glimp van de utopie van een collectief dat zichzelf draagt en ondersteunt in een wereld die niet op rolletjes loopt.
— Scèneweb