PER MAAND
PER CATEGORIE
Programma › Het Collectief & Psallentes o.l.v. Hendrik Vanden Abeele
Di 21 Februari 2017 20u15 Sint-Pieterskerk Leut Klassiek
Het Collectief & Psallentes o.l.v. Hendrik Vanden Abeele
H. von Bingen, G. Oestvolskaja
Het Collectief
Thomas Dieltjens: piano - Wibert Aerts: viool - Martijn Vink: cello - Toon Fret: fluit - Julien Hervé: klarinet - n.t.b.: tuba - Emanuel Maes: foto

Psallentes o.l.v. Hendrik Vanden Abeele
Veerle Van Roosbroeck - Amélie Renglet - Lieselot De Wilde - Sarah Abrams - Kerlijne Van Nevel - Soetkin Baptist - Voce et Organo_Tommy Mariau: foto
Prijs 14.00 / +60 13.00 / -26, abo, groep 12.00 › Reserveren
H. von Bingen - fragmenten uit Ordo Virtutum (O Antiqui, O nos peregrine sumus, O dulcis divinitas (dialoog 1), O plangens vox, O vos regales virtutes (dialoog 2), Ego peccator, O vivens fons, O Deus, quis es tu, In principio)

G. Oestvolskaja - Trio voor klarinet, viool en piano, Grand Duet voor cello en piano, Compositie nr. 1 Dona nobis pacem voor piccolo, tuba en piano, Pianosonate nr. 6

Bijna een vol millennium zit er tussen de composities van Hildegard von Bingen en die van Galina Oestvolskaja. Toch zijn deze opmerkelijke vrouwen duidelijk zielsverwanten. Hun muziek, hoewel uiterst contrasterend in taal en medium, en misschien net daardoor zo compatibel, vindt gemeenschappelijke grond in het koppige en het extatische én in een bovenzinnelijke spiritualiteit. Het project dat het Brusselse kamermuziekensemble Het Collectief en het gregoriaanse koor Psallentes (‘de zingenden’) samen opzetten, legt dan ook getuigenis af van een zelden gehoorde radicaliteit.

Het Collectief organiseert samen met de zangeressen van Psallentes een opmerkelijke ontmoeting over negenhonderd jaar muziekgeschiedenis heen. Een wijze Duitse mystica uit de elfde eeuw, Hildegard von Bingen, en een Russische componiste uit de twintigste eeuw, Galina Oestvolskaja, blijken vanuit eenzelfde innerlijke noodzaak muziek geschreven te hebben. De confrontatie van von Bingens buitensporig virtuoze, beweeglijke melismen met Oestvolskaja’s excessieve stijl brengt een geheel nieuwe en verrassende klankwereld tot leven, in het spanningsveld tussen verzoeking en hoop, tussen het alledaagse en het extatische. Een perfect samengaan dus, van twee muzikale grandes dames én van twee opmerkelijke en belangrijke ensembles.

SLUIT