PER MAAND
PER CATEGORIE
Programma › Josse De Pauw & Dominique Pauwels / LOD muziektheater
Wo 15 Maart 2017 20u15 Schouwburg Theater
Josse De Pauw & Dominique Pauwels / LOD muziektheater
De Helden
spel, tekst en regie: Josse De Pauw - tekstonderzoek: Sophie De Schaepdrijver - compositie: Dominique Pauwels - muzikale uitvoering: Brecht Beuselinck - licht en decor: Eric Soyer - kostuums: Greta Goiris - assistente kostuums: Claudine Grinwis Plaat Stultjes - tape installatie: Bart Maris - vertaling: Monique Nagielkopf -  productieleiding: Kristel Deweerdt - technische coördinatie: Nic Roseeuw – techniek: Jannes Dierynck, Brecht Beuselinck - productie: LOD Muziektheater en KVS - Coproductie/ Le Manège Maubeuge, La Rose Des Vents Villeneuve D’ascq, Théâtre De Namur - foto: Danny Willems
Prijs 15.00 / +60 14.00 / -26, abo, groep 12.00 › Reserveren
Gratis inleiding om 19.30 uur.
Is een mens in staat zijn leven te geven? Voor zijn land, zijn geliefde, zijn overtuiging? Kunnen helden echt bestaan of zijn ze enkel een onmisbaar element van het stichtend verhaal? En als ze hebben bestaan, was datgene waarvoor ze hun leven gaven, hun sterven waard? En als ze nog steeds bestaan, waar geven ze dan nu hun leven voor? En weten helden zélf dat ze helden zijn?

Voor De Helden schrijft Josse De Pauw een monoloog waarin hij vraagtekens plaatst bij het heldendom en de betekenis daarvan vandaag. Historica Sophie De Schaepdrijver staat hem bij in zijn zoektocht naar een hedendaagse definitie. Dominique Pauwels vertrekt voor zijn compositie vanuit stemmen en concrete geluiden. Niet alles ligt vast in een partituur, de tekst is in direct contact met geluid en muziek.
Hoe zou het klinken in het hoofd van degene die hier aan het woord is? Groots? Meeslepend? Heroïsch? Vertwijfeld? Met technicus Brecht Beuselinck live op de scène wil Josse De Pauw elke avond weer bouwen aan de meerstemmigheid van het heldendom.

(…) bij Josse lijkt het wel alsof hij het verleerd is: mislukken. Vroeger wilde hij per uitzondering nog wel eens een bal wat uit de richting slaan, maar de laatste jaren is het werkelijk elke keer kiezen tussen superlatieven. Griet Op de Beeck (De Morgen) na een voorstelling met Josse De Pauw
SLUIT